La sinistralitat a les autopistes C-33 i AP-7 augmenta un any després de l'aixecament dels peatges

En el tram central de l'AP-7, entre Parets i Barberà, la mobilitat ha baixat un 24% per la desviació de vehicles cap a la C-33

Societat

Les màquines enderrocant les cabines del peatge a la C-33 l'octubre passat
Les màquines enderrocant les cabines del peatge a la C-33 l'octubre passat

Tot i la millora dels indicadors generals a la xarxa viària catalana després del primer any de l’alliberament de peatges a la majoria d’autopistes catalanes (que ha permès reduir l'accidentalitat un 17,3%), no totes les vies en surten ben parades. La C-33 ha registrat un augment de la sinistralitat mortal i greu, atès que s’han duplicat les víctimes mortals passant d'1 a 2 i també els ferits de gravetat (de 2 a 4), segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT). 

Així mateix, destaca també l’augment de la sinistralitat mortal i greu a l’autopista AP-7, on s'han registrat el doble de víctimes mortals que fa un any, passant de 12 a 25 i també de ferits de gravetat (de 37 a 66). A més, en aquesta autopista s’han duplicat els sinistres mortals amb la implicació de camions (de 7 a 14).

Pel que fa a la mobilitat registrada en aquest primer any de supressió del pagament, l’AP-7 ha registrat un augment del trànsit del 37,6% en el tram nord entre la Jonquera i Parets i del 26% en el tram sud entre el Papiol i Ulldecona. En canvi, en els trams centrals entre Parets i Barberà i de Barberà al Papiol la mobilitat ha baixat un 24% i un 11,9% respectivament, principalment per la desviació de vehicles cap a la C-33, autopista també alliberada, per accedir a Barcelona.

Amb tot, davant de les dades de sinistralitat registrades a l’AP-7, l’SCT ha demanat al Ministerio de Transportes, Movilidad i Agenda Urbana (MITMA) reduir el límit de velocitat fins a 100 km/h en deu trams amb concentració d’accidents mortals i greus de l’AP-7, entre els quals hi ha el de Mollet – Sant Cugat (km 142-156). La mesura se suma a la proposta ja anunciada per Trànsit anteriorment per reduir la velocitat de 120 km/h a 110 km/h a les autopistes alliberades de peatges.

Nou model de pagament

Per la seva banda, el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, va reclamar aquest dimecres, al govern espanyol, un nou model de pagament de les autopistes que eviti la seva "degradació".

En aquest sentit, va defensar el model de la "vinyeta" com una aposta de transició fins a sistemes més tecnològics basats en el pagament segons "l'ús i la contaminació" dels vehicles.
 

Edicions locals